Kør-selv-ferie med børn vol 1: Fra Danmark til Østrig

59FC1576-A5ED-47EC-B4EB-BB7E935914AB
Her kommer endelig første del af min lille rejseguide fra vores 17 dage lange kør-selv-sommerferie fra Danmark til Italien og tilbage igen. Jeg starter ud med at fortælle om selve turen ned gennem Europa fra Danmark gennem Tyskland til vores hotel i fine Innsbruck i Østrig, hvor vi kun havde små 24 timer.

Det handler om frihed

Først lidt om bilferier som koncept. Vi har efterhånden kørt de lange ture nogle gange, og i år var det anden gang, vi smuttede til Italien i bil. Jeg var mere end skeptisk overfor konceptet, før vi begyndte på den slags sammen, men jeg er blødt op og er begyndt at holde usigeligt meget at den slags ferier, hvor vi sidder sammen i bilen time efter time og oplever så mange fede stunder sammen. Det er intenst samvær og styrker familiens bånd. Som nogle af jer måske husker, så er Kasper og jeg et vaskeægte bilsamtalepar (det slog vi fast her), og det i sig selv gør køreturen til en stor fornøjelse. Men der er naturligvis også hårde stunder, hvor ingen af pigerne vil sidde i bilen mere, hvor nogle skal tisse konstant, hvor en anden er køresyg og kaster op, hvor madpakkerne flyver rundt i bilen osv. Men det hører sig ligesom til, og langt henad vejen, handler det om, at forældrene har den rette indstilling og er med på lidt af hvert – også store forsinkelser i forhold til planen.

Der er ikke nødvendigvis store summer at spare på at køre selv vs at flyve. Vi regnede ud, at vi brugte godt 5000 kr på turen inklusiv vejafgifter og vignetter – dertil kom færgen t/r, der kostede omkring 1400 kr. Og for godt 6400 kr kunne vi godt finde flybilletter til en eller anden vilkårlig destination i Europa. Men. Den store forskel ligger i, at der er noget super fedt ved at rejse i egen bil. Det er frihedsfølelsen. Bagagen er ikke begrænset af vægt, og man kan fx med lethed også medbringe børnecykler eller løbehjul. Det er også nemmere at have lækkerier med hjem. Vi havde fyldt godt op af olivenolier, pesto, ansjoser osv. på hjemturen. Og derudover har man adgang til sin egen bil gennem hele ferien og skal ikke ud og leje en af slagsen i enten hele ferieperioden eller dele af den. Det betyder for os, at vi kommer langt mere rundt og udforsker forskellige perler, og det betyder også, at det var easy peasy at starte med en uge ved Adriaterhavskysten for dernæst at overnatte i Venedig og derfra smutte til den helt anden kyst ovre ved smukke grønne Ligurien og Toscana.

Vi er vilde med kør-selv konceptet og føler en stor frihed i at rejse på den måde, når destinationen ikke er længere end et par tusinde kilometer væk. Jeg er dog helt klar over, at ikke alle er til den rejseform. Selv skulle jeg omvendes.    ITALY 20172innsbruckOp klokken bæ

Vi startede vores tur kl. bæ om morgenen og havde booket en færgeplads (Rødby-Puttgarden) allerede kl. 5:15, hvor vi i ro og fred spiste en morgenmad og nåede en tur på færgens lillebitte legeplads. Det betød, at vi skulle op midt om natten, men vi vælger af flere årsager at komme ud af vagten så tidligt; pigerne får cuttet nogle timer af deres vanlige nattesøvn, som de så tager i bilen efter færgeturen. På de timer kan vi komme et godt stykke ned i Tyskland allerede. Desuden er der nærmest ingen kø på motorvejen på det tidspunkt, så alt i alt kommer vi godt fra start på den måde. Alt er naturligvis pakket og klar aftenen i forvejen, så der ikke opstår kaotiske pakkescener i de tidlige morgentimer. Og et lille godt tip. Undgå at køre af sted i weekenden, men vælg en dag gerne midt på ugen. Her styrer man udenom de store rejsedage og har størst chance for at undgå kø. Selv ramte vi en lille kø omkring Hamborg, men det var eneste gang på vej derned. Hjemturen var knap så rosenrød, men det får I lidt mere info om i et andet indlæg.

Gode madpakker og små overraskelser

Jeg havde sørget for madpakker til pigerne. Frugt, der er skåret i mundrette bidder, boller med pålæg, drikkelse i drikkedunke, ostestave, figenstænger osv. Det vil sige, mad de kan sidde med selv, uden at fedte sig selv eller bilen fuldkommen ind. Derudover har vi pakket tegneredskaber, bamser, bøger osv. som pigerne selv kan nå under køreturen. Jeg havde desuden var i Søstrene Grene og købe en masse små ting til bilturen, som de fik lidt efter lidt som overraskelser. Der skal ikke så meget til. Nye farver, en notesbog med glimmer og videre i den dur.

Og så er der selvfølgelig pauserne. Dem skal der være mange af. Når pigerne sover (som de gør lidt mere end vanligt på bilturene) gælder det om at tage så lange stræk som muligt. Vi har derfor en regel om ingen tisse- eller kaffepauser i de perioder 🙂 Det er naturligvis ikke altid, det helt kan overholdes, men for det meste. Og når de er vågne holder vi pause cirka hver anden eller tredje time, hvor vi også tanker op med kaffe og måske lidt slik eller ekstra frugt. Her finder vi altid de store og mere eller mindre lækre restepladser med gode forhold og legepladser, så alle kan få rørt sig og brugt lidt krudt. Her tømmer vi også bilen for skrald, som der altså kommer en del af selv på to timer. Og ja, husk en rulle skraldeposer og en køkkenrulle. Det er helt uundværligt.

Og sørg også for god underholdning til dig selv. Den person, der ikke kører bilen har nemlig også brug for lidt underholdning. For mit vedkommende er det nemt. Jeg hiver strikketøjet frem, som jeg af en eller anden grund ikke bliver køresyg af.

Processed with VSCO with f2 preset

Innsbruck

Efter cirka 13 timers kørsel var vi fremme ved vores hotel i Innsbruck i Østrig. Her skulle vi holde pause i et lille døgn før sidste køreetape. Vi bookede et familieværelse på dette hotel hjemmefra, som kostede cirka 1200 kr for en nat i højsæsonen. Hotellet var super fint, og vi havde fornøjelsen af et stort toetagers værelse, som pigerne især var ellevilde med. Morgenmaden var lækker og alsidig med masser af friske råvarer, og den kunne nydes i hotellets charmerende gård.Processed with VSCO with f2 preset For os er det vigtigt at vælge en hyggelig by at overnatte i og ikke blot et ligegyldigt motorvejshotel i midten af ingenting. På den måde bliver overnatningen også en integreret del af rejsen. Vi var fremme i Innsbruck ved 18-tiden, og før vi havde fundet parkeringsplads og var tjekket ind på hotellet som lå lige midt i centrum, var klokken blevet mange. Vi var derfor nødsaget til at bænke os på en af restauranterne på en af de allermest turistede torve i byen, men det var helt okay med to überaktive og ret overtrætte piger. Vi fik vores wienerschnitzel og tilhørende sauerkraut, som vi ville have 😉Processed with VSCO with f2 preset

Innsbruck er en nydelig og hyggelig by, der ligger nede i en bjergdal, som giver meget insta-venlige kulisser ligemeget, hvor man kigger hen. Der er bjerge i baggrunden alle steder og pæne farvede bygninger, der minder lidt om en sød lille dukkelandsby. Byen er i øvrigt 800 år gammel og hovedstaden i Tyrol, og vi har talt meget om at tage dertil og stå på ski en af de kommende år. Innsbruck er også ren og ordentlig – så ordentlig, at vi ikke fik stjålet en eneste lillebitte mønt eller kuffert, da vi efterlod vores bil i en parkeringskælder med fuldoppakning en hel nat med pivåbent vindue. Host host…

Vi kan i øvrigt anbefale at vælge en overnatningsby, der ligger længere end halvvejs på ruten. Det er skønt at have en del færre timer i bilen på dag nummer to.
P1010798Efter en god nats søvn i de store hotelsenge kunne vi udforske byen nogle timer næste dag på gåben. Jeg fik shoppet nyt badetøj, pigerne fik lov at vælge et par Crocs hver i en stor Crocs-butik, der havde de mest cute små sko. Man kan sige meget negativt om Crocs til voksne, men de er altså nuttede nok til ungerne med blomster og dyremotiver, og så er de ret geniale som badesko og havesko.
P1010801Vi kørte fra Innsbruck igen ved frokosttid, og fordi vi var så mætte efter hotellets morgenmad, tog vi frokosten med i bilen og spiste den i stedet på ruten, da pigerne havde sovet et par timer. Det var perfekt sådan.

Igen ved 18-tiden ankom vi til Adriaterhavskysten i Italien tæt på Ravenna, hvor vi nåede at tjekke ind i vores mobilehome midt inde i en pinjeskov – min debut i sådan en tingest. Vi nåede også en dukkert i poolen, før den stod på aftensmad af lokale italienske råvarer. Her blev vi en lille uge, og den uge bød på lidt af hvert, men det skal I få mere at vide om i næste ferieindlæg.

Råb højt hvis I mangler konkrete links, eller hvis jeg skal uddybe noget. Og sig endelig til hvis der er noget bestemt, I vil høre mere om i næste blogindlæg om kør-selv-ferien.

Kram S

Tak, fordi du  læste med. Vil du se mere stof fra Plummum? Så følg også med på Instagram, Facebook og Bloglovin'