Annonce: Hvad gør en god nattesøvn?

Min veninde grinede af mig forleden, da jeg fortalte hende, at vi havde fået nye dyner og puder, og at det var mit første eget – sådan helt eget – af slagsen, som ikke var en version, jeg havde haft med hjemme fra mit teenage-værelse. Det er muligvis også lidt vildt, at jeg først efter 15 år anskaffer mig den slags. Er jeg den eneste? Og er jeg så rigtig voksen nu? 🙂

Kontrasten er mærkbar. Min gamle dyne var i tvivlsom kvalitet, og min nye andedunsdyne kombineret med den lyserøde Auping-seng fra Sengespecialisten giver mig følelsen af ægte luksushotel hver eneste nat. Den største hage ved det? At jeg allerede nu frygter nætterne på vores sommerferie en smule. Det lyder drønforkælet, kan jeg godt høre. Men det er ikke desto mindre sandt. Jeg prissætter min nattesøvn vældig højt.

Vi kan selv gøre meget

Åh du skønne nattesøvn. Det er et evigt aktuelt emne i en småbørnsfamilie, hvor man aldrig kan være sikker på, om natten byder på mange sammenhængende timers søvn eller konstant afbrudt nattero grundet diverse ‘sjove’ børnepåfund. Men vi kan hjælpe en god nat lidt på vej og sørge for, at der er styr på de faktorer, vi selv kan påvirke. For mig er det vigtigt med:

  • Et ryddeligt og rengjort soveværelse. Jeg er ikke fanatiker, og jeg er tilmed et stort rodehoved, men jeg bliver paradoksalt nok stresset af rod. Derfor er det en sand lise, når soveværelset er helt nyrengjort og ryddet op. Det giver mig prompte ro i sindet og basis for en bedre nattesøvn.
  • Mørklægningsgardiner. Det har selvfølgelig mest relevans i sommerhalvåret, hvor lyset strømmer ind til kl. 22. Vi samsover i vores familie, og derfor er det helt essentielt, at pigerne kan blive puttet i et mørkt soveværelse, hvis putningen ikke skal trække ud i en uendelighed.
  • Gardiner. Meget beslægtet med punktet ovenover, men selvom du ikke behøver mørklægningsgardiner er den almindelige version også en god ting. Det er rart at føle, at man bliver puttet i en hule. Det giver følelsen af beskyttethed og tryghed, som er en vigtig følelse for en uforstyrret søvn.
  • Udluftning. Soveværelset er et af de rum i hjemmet, som er vigtigst at lufte godt og grundigt ud i på daglig basis. Ind med den friske luft, så snart I står op, så natten luftes bort. Hele sommerhalvåret er vores vindue i soveværelset næsten åbent non-stop nat og dag.
  • Indretning. Indret dit soveværelse uden for mange dikkedarer. Du skal kunne finde ro i rummet. Jeg er ikke minimalist og elsker ting og sager i flotte farver, men soveværelset skal ikke indeholde for mange dimser og dutter, der ikke har en egentlig funtkion i rummet. Et smukt sengesæt kan gøre meget. Jeg er vild med vores nye Babylon-sæt fra Auping. Mal også gerne en eller flere vægge i rummet i en mørk og lækker tone. Det er også med til at skabe ro.
  • Gode soveredskaber. Her taler jeg om en god madras, der passer til dine behov, en god dyne og tilsvarende pude. Jeg har klaret mig med mindre luksus, end det sove-gear vi har i soveværelset nu. Bevares. Men det er ikke at kimse ad. Jeg mærker noget godt strømme igennem hele kroppen med det samme, jeg lægger hovedet på min pude og svøber dynen om mig.
  • Undgå tv og i øvrigt alle andre skærme i soveværelset. Jeg er selv alt for dårlig til at lade min iPhone blive ude af sengen. Så dårlig at jeg overvejer et godt gammeldags vækkeur igen, så min telefon ikke længere har et vigtigt formål ved siden af min seng. Forskning har vist, hvordan lyset fra fx din iPhone undertrykker det søvndyssende hormon malatonin og i stedet aktiverer nerveceller, der holder os vågne. Væk med de skærme.
  • Få ro på før sengetid. Uanset hvordan dine aftenrutiner er, så lav en aktivitet lige før puttetid, hvor du afstresser og kommer hel ned i gear. Jeg strikker sjovt nok altid for at opnå den effekt, men jeg kunne også læse en bog, lave et par yoga-øvelser, gå en tur ud i min have eller lignende. Men roen er vigtig. Ellers ender jeg i min seng med vild hjertebanken – jeg har tjekket.

Hvad er vigtigt for dig?

Fortsæt gerne listen med dine egne punkter i kommentarfeltet. Ovenstående er bygget op ud fra mine personlige erfaringer gennem årene. Igen. Nattesøvn er en sjov og ofte uforudsigelig størrelse i en småbørnsfamilie, men det betyder meget at optimere de ydre rammer, så godt vi kan.

Skal du selv på udkig efter nyt lækkert sovegrej, så linker jeg her til vores produkter:

Comfort Natur helårsdyne 

Comfort Natur hovedpude

Babylon Sengesæt

Sov godt!


Tak, fordi du  læste med. Vil du se mere stof fra Plummum? Så følg også med på Instagram, Facebook og Bloglovin'

Related Post

1 Comment

  • Maja 8. juni 2018 at 20:30

    Smukt soveværelse 😍 Deler I seng med pigerne, eller har de deres egne? Jeg er også pro samsovning og er derfor altid interesseret i at høre om andres løsninger

    Reply

Leave a Comment