Hverdagsgrød på 10 minutter

Vi er inde i en god grødperiode i øjeblikket. Sådan en periode, hvor grød hitter stort hos begge piger til morgenmåltidet, og sådan en periode, hvor jeg kan sende dem af sted i børnehave med vished om, at deres små mavser er fyldt godt op til formiddagens strabadser. I børnehaven er der ikke blot mad i tide og utide, som det er tilfældet her hjemme, og jeg er bestemt ikke fan af de morgener, hvor den ene eller den anden af forskellige årsager nærmest intet spiser.

Så grød it is, så længe alle gider.P1012150

Du behøver ikke kaste dig over en stor insta-fancy grødtallerken med alle mulige små maddimser, der nærmest ikke at til at opstøve (selvom jeg nu også synes, at den slags er sjovt). Det handler om altid at have en lille basisbeholdning, og så ellers hvad du lige har i skabene. Vi kører både overnight oat (se fx opskriften på denne chia-sag), som er lige til at stille på bordet til servering om morgenen, eller varm grød, der heller ikke tager alverdens tid. 

Her får du opskriften på en tallerken varm grød med chia og kanel. Der er er nok til to børn (i hvert fald til mine og mere til).

  • 1 kop med havregryn (både fin- og grovvalsede kan bruges)
  • 2 kopper væske (vi bruger fx mandelmælk, havremælk, komælk – brug hvad du synes eller lige har)
  • 2 tsk kanel
  • Vaniljekorn
  • 1-2 spsk chiafrø
  • Topping efter ønske (jordbær, små æblesplitter, mango, mandler, gojibær, frysetørrede bær, dulce de leche, kiwi, passionsfrugt, granola, spiselige blomster, kompot af bær, honning, ahornsirup, revet chokolade and you name it.)

Bland havregryn og væske med kanel, vaniliekorn og chia i en gryde. Varm det hele op og rør rundt ofte til grøden er tyknet. Det tager næsten ingen tid – især ikke hvis du laver grøden på finvalsede gryn. Grøden er allerede nu klar til topping efter ønske og kan gå både den sunde og den mere syndige vej 🙂 Klar til servering.

Værsågod.

Se også denne opskrift på chia-grød lige her. 

P1012605


Tak, fordi du  læste med. Vil du se mere stof fra Plummum? Så følg også med på Instagram, Facebook og Bloglovin'

No Comments

Leave a Comment